Francouzské firmy vyvíjejí turbovrtulový motor na kapalný vodík pro lehká letadla
Společnosti Turbotech, Safran a Air Liquide společně pracují na vývoji turbovrtulového motoru poháněného kapalným vodíkem, určeného pro lehká letadla. Tento motor, navržený pro 2-7místné letouny, vyžaduje pokročilý kryogenní systém, protože kapalný vodík musí být udržován při teplotách pod minus 253 °C. V lednu 2024 proběhly úspěšné pozemní testy motoru TP-R90 na plynný vodík, a letos v lednu byl testován s kapalným vodíkem, což je podle společností první použití tohoto paliva pro tento typ motoru v oblasti lehkých letounů.
Pierre-Alan Lambert ze Safranu zdůrazňuje, že díky pokročilému kryogennímu systému od Air Liquide je možné udržovat kapalný vodík při extrémně nízkých teplotách, což umožňuje jeho použití jako paliva. Vodík má vysokou energetickou hustotu, přibližně 33,3 kWh/kg, což je výrazně více než u tradičního kerosinu s přibližně 12 kWh/kg. Tento projekt představuje významný krok směrem k dekarbonizaci letecké dopravy, a všichni zúčastnění jsou zvědaví na budoucí letové zkoušky tohoto motoru.
Zaujalo tě toto téma?
Francouzi staví turbovrtulový motor na kapalný vodík pro lehké letouny
Posted in Aktuality on Jan 18, 2025.
Published by: Pavel Daněk