 
  Na první pohled nenápadná trať mezi Kopidlnem a Dolním Bousovem byla kdysi doménou vagonů plných cukrové řepy. Dnes se však stala místem technologické revoluce. Právě tady jezdí evropský unikát, vlak přezdívaný Edita, první autonomní souprava na kontinentu, která se pohybuje bez strojvůdce v otevřeném prostředí.
Technologická firma AŽD, která trať v roce 2016 odkoupila, ji proměnila v testovací polygon. Nejde o sterilní laboratoř. Vlak se pohybuje na běžné trati s přejezdy, zvířaty i možnými překážkami. To z Edity činí průkopníka evropské železnice.
Chytrá souprava s očima i ušima
Edita je doslova napěchovaná technologiemi. Její senzory rozeznají překážky na trati, vyhodnotí situaci a reagují rychlostí blesku. Pomáhá jí 3D laserový skener, stereo kamera pro hloubkový pohled, termokamera pro noční vidění a HD kamera pro klasický obraz. Vlak zvládá řídit trakci, brzdy i rychlost, a to zcela bez zásahu člověka.
Během zkušebního provozu už vlak prokázal svou pohotovost. Zpomalení při výskytu zajíce nebo zastavení před stádem ovcí nejsou výjimkou. Každý takový moment technický tým zaznamenává a analyzuje. Česká legislativa ale zatím přítomnost strojvůdce vyžaduje. a tak Editu prozatím doprovází lidé, kteří na její autonomii pouze dohlížejí.

Autonomní vlak Edita sice nevyžaduje strojvedoucího, ale kvůli české legislativě je jeho přítomnost zatím nezbytná. Zdroj: acri.cz
Z testovací trati do světa
Zatímco svět obdivuje samořízená auta, český vlak přitahuje pozornost světových médií. O Editě informoval britský Daily Mail, France 24 i Yahoo News. Důvod je prostý: zatímco autonomní doprava bývá omezena na letištní kyvadlovky nebo metro, Edita zvládá složitější, nevyzpytatelnější terén.
„V otevřeném prostředí se o něco podobného pokusili snad jen v Austrálii,“ vysvětluje vývojář Michal Novák ze společnosti AŽD. To, co dřív znělo jako sci-fi, je dnes realitou za 320 milionů korun, kde třetinu nákladů pokryly evropské dotace.

Pohled do kabiny autonomního vlaku Edita. Zdroj: acri.cz
Když vlaky myslí za sebe
Šéf AŽD Zdeněk Chrdle přirovnává Editu k bezpilotním dronům, které byly kdysi snem a dnes běžnou součástí armád i komerčního provozu. „Testují se autonomní auta, tak proč by nemohly jezdit i autonomní vlaky? Vždyť je to vlastně jednodušší než auto. U vlaku přesně víte, kudy pojede a co ho na trati čeká,“ říká.
Zatímco se svět připravuje na revoluci v osobní dopravě, ve středních Čechách už se tiše rozjela budoucnost železnice. Bez strojvůdce. S očima jako laser. A s vizí, která může změnit způsob, jakým vnímáme pohyb po kolejích.

Autonomní vlak AŽD-EDITA. Zdroj: acri.cz
Zdroje k hlubšímu bádání
Společnost AŽD testuje systémy pro autonomní provoz vlaků bez strojvedoucích
Europe's first driverless train makes debut in Czechia
	
	

 
         
         
       
       
       
       
       
      